FYSIOTERAPIA - Mitä se on ja mitä siellä tehdään?

20.02.2024

Noniin, nyt hieman avaan, mitä se fysioterapia oikein on ja mitä siellä fysioterapiassa tapahtuu.

Fysioterapia on turvallinen ja tehokas hoitomuoto, jolla voit saada apua miltei kaikkiin tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloihin ja erilaisiin toimintahäiriöihin. Fysioterapian tavoitteena on vähentää kipuja, parantaa liikelaajuuksia ja lisätä toimintakykyä. Fysioterapiaa on monenlaista, moneen eri tarpeeseen ja monelle kohderyhmälle: tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia, neurologinen fysioterapia, sydänfysioterapia, urheilufysioterapia, psykofyysinen fysioterapia, leikkauksen jälkeinen fysioterapia, ikääntyneiden fysioterapia yms.

Usein fysioterapiasta haetaan apua esimerkiksi niska- ja selkäkipuihin, nivelkipuihin, raajojen puutumisoireisiin, liikerajoituksiin, päänsärkyyn ja huimaukseen, urheilu- ja muiden vammojen jälkitiloihin, raskausajan/synnytyksen jälkeisen ajan haasteisiin sekä akuutteihin vaivoihin/kiputiloihin.

Vastaanotolla ensimmäisellä käynnillä lähdetään selvittämään oireiden syitä perusteellisella haastattelulla, testaamisella (erilaisilla toiminnallisilla testeillä) sekä tutkimisella, jonka jälkeen lähdetään rakentamaan yhdessä tavoitteet kuntoutumiselle. Fysioterapiassa tutkiminen ja analysointi alkaa heti asiakkaan saavuttua ja kestää koko fysioterapian ajan. Käytännössä fysioterapeutti siis alkaa tutkimaan asiakkaan liikkumista, kävelyä yms. heti kun asiakas saapuu vastaanotolle.

Fysioterapiassa alun haastattelun, tutkimisen ja testailun jälkeen päädytään jonkinnäköiseen lopputulokseen, mistä oireilu saattaisi johtua, jonka jälkeen lähdetään suunnittelemaan asiakaslähtöisesti tavoitteet kuntoutumiselle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksilöllisesti mietitään kuntoutukseen sopivat työkalut. Fysioterapian tavoitteena on toimintakyvyn kokonaisvaltainen parantaminen, ylläpitäminen sekä erilaisten vammojen synnyn ennaltaehkäisy.

Tässä vielä esimerkkejä, minkä vuoksi vastaanotolle tullaan:

• Kipu (niskakipu, selkäkipu, olkapääkipu, nivelkivut yms)
  • Puutumisoireet raajoissa
  • Liikerajoitukset (esimerkkinä. selkä ei taivu, pää ei käänny, käsi ei nouse)
  • Jäykkyys raajoissa (esim. jonkun sairauden vuoksi)
  • Huimaus ja päänsärky
  • Urheiluvammojen jälkitilat ja niiden ennaltaehkäisy
  • Raskausajan haasteet
  • Synnytyksen jälkeisen ajan haasteet
  • Akuutit vaivat (pää ei käänny, niskan jäykkyys, yhtäkkinen kipu)
  • Huono työergonomia, josta johtuen erilaisia haasteita toimintakyvyssä tai liikerajoituksia
  • Leikkausta edeltävä tai leikkauksen jälkeinen fysioterapia

Fysioterapian keskeisiä menetelmiä ovat terapeuttinen harjoittelu (joka usein tärkein hoitomuoto), terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, manuaaliset käsittelyt (hieronta, mobilisointi), teippaus sekä erilaiset laitehoidot.

Fysioterapiaan voit tulla lääkärin lähetteellä tai ilman lähetettä!

Tervetuloa vastaanotolle! :)